Opóźniony / odwołany lot – odszkodowanie od SAS Airlines
Na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat latanie stało się bardzo popularnym sposobem podróżowania. Jedną z linii lotniczych oferujących swoje usługi na terenie Europy jest SAS Airlines, międzynarodowy skandynawski przewoźnik, który na chwilę obecną jest największą spółką lotniczą krajów nordyckich.
Spis treści:
SAS Airlines
Firma ta została założona w latach czterdziestych XX wieku, jako konsorcjum łączące Det Danske Luftfartselskab, Svensk Interkontinental Lufttrafik oraz Det Norske Luftfartselskap. Głównymi portami lotniczymi tego skandynawskiego przewoźnika są: lotnisko Sztokholm-Arlanda w Szwecji, lotnisko Oslo-Gardermoen w Norwegii oraz lotnisko Kopenhaga-Kastrup w Danii.
Jeśli zdarzyło Ci się podróżować tymi liniami i doświadczyłeś zakłóceń w postaci opóźnienia lub odwołanego lotu, wówczas masz prawo do ubiegania się o odszkodowanie. Podstawą do jego uzyskania są przepisy rozporządzenia WE 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku, które konstytuują wspólne zasady dla rekompensaty i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub opóźnienia lotu. Sprawdź, kiedy możesz ubiegać się o zwrot pieniędzy, a także, w czym mogą Ci pomóc specjaliści ze SkyHelp.
Pomoc w uzyskaniu rekompensaty od SAS Airlines za lot
W sytuacji, gdy podróżując skandynawskimi liniami lotniczymi SAS Airlines, zostałeś poinformowany o zakłóceniu w przelocie, masz prawo do starania się o odszkodowanie w wysokości 250, 400 lub 600 euro. Wysokość rekompensaty jest uzależniona od wielu czynników, w tym między innymi od długości trasy, na jakiej odbywał się przelot. Według rozporządzenia unijnego WE 261/2004 możesz złożyć wniosek o zwrot pieniędzy za opóźniony lub odwołany lot, jeśli:
- do miejsca docelowego przyleciałeś o ponad trzy godziny później, niż planowano,
- napotkane zakłócenia dotyczyły kursu, który odbył się nie więcej niż trzy lata temu,
- zakłócenia w przelocie zostały spowodowane z winy przewoźnika (np. z powodu problemów technicznych),
- samolot wystartował lub wylądował na terenie Unii Europejskiej, a linia lotnicza ma siedzibą w jednym z krajów członkowskich.
O odszkodowanie od SAS Airlines możesz ubiegać się samodzielnie, wysyłając reklamację bezpośrednio do międzynarodowego skandynawskiego przewoźnika. Warto jednak wiedzieć, że linie lotnicze bardzo często zasłaniają się najróżnorodniejszymi okolicznościami, w ten sposób unikając odpowiedzialności i nie wypłacając pasażerom należnych im rekompensat.
Co więcej, cały proces starania się o przysługujący zwrot pieniędzy może okazać się długotrwały i mozolny. W sytuacji, kiedy nasza reklamacja nie zostanie uznana, możemy złożyć odwołanie do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, jednak trzeba mieć świadomość, że walka z największymi światowymi spółkami nie jest łatwa, wymagając nie tylko czasu, ale także fachowej wiedzy.
Dlatego, jeśli nie chcesz tracić energii na samodzielne załatwienie sprawy, możesz skorzystać z pomocy SkyHelp. Nasi specjaliści zgłoszą Twoje roszczenie o odszkodowanie za odwołany lot i wypłacą rekompensatę na wskazany przez Ciebie numer bankowy.
Jeżeli nie podróżowałeś sam, możesz zgłosić wszystkie osoby, których dotyczyły zakłócenia w przelocie, abyśmy również w ich imieniu mogli ubiegać się o zwrot pieniędzy za opóźniony lot od SAS Airlines. Dzięki uruchomionej przez nas stronie oraz kilku minutom poświęconym na wypełnienie formularza internetowego możesz spodziewać się środków na swoim koncie nawet w ciągu dwóch tygodni.
Kiedy SAS musi wypłacić odszkodowanie?
Decyzją ustawodawcy unijnego o rekompensatę za zakłócenia w przelocie można starać się w przypadku:
- przelotów obsługiwanych przez linie lotnicze zarejestrowane na terenie Unii Europejskiej, których trasa obejmuje przynajmniej jeden port lotniczy (startu lub lądowania) w Unii,
- lotów obsługiwanych przez przewoźników spoza Unii Europejskiej, których wylot miał miejsce z jednego z lotnisk znajdujących się na obszarze Unii.
O odszkodowanie za odwołany lot od SAS Airlines może ubiegać się każdy pasażer, pod warunkiem, że przyczyna zakłócenia leży w zakresie odpowiedzialności międzynarodowego przewoźnika skandynawskiego. Warto też zwrócić uwagę na czas, w którym powinna zostać złożona reklamacja, gdyż jest on różny w poszczególnych krajach Europy. W Polsce wynosi rok od daty zakłóconego przelotu, natomiast już w Wielkiej Brytanii okres ten sięga sześciu lat.
Nie każde jednak opóźnienie, czy odwołanie lotu będzie powodować zobowiązanie się linii lotniczej do przyznania oraz wypłaty zwrotu pieniędzy. Dzieje się tak w sytuacji, kiedy przewoźnik wykaże, że zakłócenia zostały wywołane przez zaistnienie tzw. okoliczności nadzwyczajnych, na które nie miał żadnego wpływu. Sytuacje te zostały szczegółowo sprecyzowane w unijnym rozporządzeniu WE 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku, a należą do nich między innymi takie okoliczności jak:
- zamknięcie portu lotniczego ze względów bezpieczeństwa,
- uderzenie pioruna,
- strajki personelu lotniska lub pracowników kontroli ruchu lotniczego,
- nieprzewidziane wydarzenia o charakterze medycznym,
- alarm bombowy na pokładzie samolotu,
- zamknięcie lotniska z powodu niekorzystnych warunków meteorologicznych.
Jak otrzymać odszkodowanie za odwołany lot?
Pasażer niezadowolony z podróży może rozpocząć procedurę reklamacyjną, składając odpowiedni wniosek bezpośrednio na stronie przewoźnika, w tym przypadku odwiedzając witrynę SAS Airlines. Jeżeli linia lotnicza odmówi wypłaty odszkodowania, wówczas można wystąpić ze skargą do Komisji Ochrony Praw Pasażera działającej przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. W sytuacji, gdy nie chcesz tracić czasu, pieniędzy i energii na ubieganie się o należną rekompensatę, możesz także skorzystać z pomocy doświadczonych specjalistów ze SkyHelp.
Aby ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot, należy przede wszystkim mieć odpowiednie dokumenty takie jak bilet lotniczy, potwierdzenie rezerwacji biletu, karta pokładowa, a także zawiadomienie przewoźnika o zakłóceniu w przelocie.
Pomocna może ponadto okazać się korespondencja z linią lotniczą, np. wiadomość SMS lub e-mail z informacją o odwołaniu, lub opóźnieniu lotu. Starając się o zwrot pieniędzy, warto też zgromadzić wszystkie faktury i rachunki dotyczące poniesionych przez nas wydatków w związku z zakłóceniem, np. za taksówkę, nocleg w hotelu itp.
Dzięki temu, że bardzo dobrze znamy prawa pasażerów oraz zasady europejskiego rynku lotniczego, jesteśmy w stanie odzyskać odszkodowanie od linii lotniczych nawet w wysokości 600 euro na pasażera. Abyśmy mogli rozpocząć działania w Twojej sprawie, wystarczy, że poświęcisz kilka minut na zgłoszenie nam swojego lotu za pomocą formularza znajdującego się na naszej stronie internetowej – my zajmiemy się całą resztą.
Działamy sprawnie i szybko, bazując na jasnych i zrozumiałych dla wszystkich zasadach, a co najważniejsze – nie żądamy od naszych klientów żadnych prowizji za przesłanie wniosku, czy rozpatrzenie sprawy. Opłatę pobieramy wyłącznie od wypłaconego odszkodowania.