Szanowni Klienci, z dniem 01.06.2022 r. Skyhelp.pl zakończył obsługę nowych spraw. Obecnie procesowane są wyłącznie sprawy Klientów zgłoszone do 31.05.2022 r.
Jeśli chcesz złożyć wniosek o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot, zapraszamy do skorzystania z usług AirCashBack.com.

Opóźniony lub odwołany lot?

Odszkodowania za odwołany i opóźniony lot

Odszkodowanie od linii lotniczych

Odszkodowanie za uszkodzony bagaż

Utrata lub uszkodzenie bagażu to ryzyko, jakie towarzyszy każdej podróży lotniczej. Dlatego przed wylotem powinieneś zadbać o kilka kwestii. Prawidłowe zabezpieczenie walizek, ich oznakowanie oraz znajomość przysługujących Ci praw pozwolą cieszyć się lotem i pomogą uniknąć nieprzyjemnych sytuacji. Jeśli jednak Twoja walizka zaginie, nie jesteś zdany na łaskę linii lotniczych i możesz się ubiegać o opłacenie poniesionych strat. Jak starać się o odszkodowanie za zgubiony lub zniszczony podczas lotu bagaż?

Zadbaj o prawidłowe zabezpieczenie bagażu

Przed każdym wylotem musisz odpowiednio oznaczyć i zabezpieczyć swoje bagaże. Po pierwsze jednak pamiętaj, aby zainwestować w dobrą walizkę. Oczywiste jest, że obsługa lotniskowa nie obchodzi się z pasażerskimi pakunkami zbyt delikatnie. Twoja torba musi przetrwać wieloetapowy transport na taśmach podajnika, wózkach przewozowych i podnośnikach. Często też będzie leżeć pod gołym niebem, oczekując na swoją kolej do załadunku. Dlatego produkty z atestowanymi zamkami i gwarancją jakości to niezbędny wydatek, aby bagaż był bezpieczny.

Zawsze kontroluj stan techniczny walizki przed podróżą. Wszelkie przetarcia, naderwane szwy czy uchwyty stanowią powód, aby kupić nową torbę – jeśli walizka pęknie podczas podróży, z pewnością nie dotrze na miejsce na czas. Co więcej, jej kiepski stan może stanowić podstawę do odmowy wypłaty odszkodowania, jeśli przewoźnik wykaże, że nie postarałeś się o odpowiednie zabezpieczenie swojego bagażu.

Jak jeszcze możesz zadbać o swój bagaż? Konieczne jest jego oznaczenie. Swoje dane osobowe i kontakt do siebie umieść na etykiecie zarówno w widocznym miejscu na zewnątrz, jak i w łatwo dostępnej kieszonce wewnątrz walizki. Jeśli Twoja podróż jest starannie zaplanowana, możesz kopię planu trasy włożyć do środka – w ten sposób przewoźnikowi będzie łatwiej dostarczyć Ci walizkę, jeśli nastąpią jakieś komplikacje.

Warto też zrobić jej zdjęcia. Fotografie to dowód na nienaganny stan techniczny, a także pomoc w identyfikacji, zwłaszcza jeśli walizki cechują się wyróżniającymi znakami szczególnymi. Wybierając je, postaw na oryginalne kolory lub nietypowe oznaczenia. Im bardziej unikalny bagaż, tym łatwiej będzie go zlokalizować w przypadku zgubienia.

Odszkodowanie za bagaż w UE

Co zrobić, jeśli Twój bagaż uległ zniszczeniu? Powinieneś zgłosić ten fakt jak najszybciej – teoretycznie masz na to tydzień, jednak najlepiej zrobić to jeszcze będąc na lotnisku. Zachowaj walizkę do oględzin wraz z kartą pokładową i naklejkami bagażowymi. Ważny jest numer rezerwacji, który składa się zazwyczaj z sześciu cyfr lub liter. Przydadzą się też zdjęcia, jeśli zrobiłeś je przed wylotem.

Aby zgłosić uszkodzenie bagażu, musisz wypełnić wniosek o odszkodowanie lub tak zwany Raport Niezgodności Własności (Property Irregularity Report). Dokument składasz do linii lotniczej i czekasz na wypracowanie satysfakcjonującego rozwiązania. Przewoźnik może zwrócić Ci pieniądze za poniesione straty, uwzględniając przy tym ewentualne uszkodzenie zawartości walizki. Rekompensata za bagaż jest więc możliwa do uzyskania – im szybciej zareagujesz, tym lepiej.

Nieco inaczej wygląda ubieganie się o odszkodowanie od linii lotniczych za zgubiony bagaż. Jest on uznany za zagubiony, jeśli nie dotrze do celu w ciągu 21 dni. Po tym czasie możesz wypełnić wniosek o wynagrodzenie strat. Zazwyczaj wzór znajduje się na stronie linii lotniczej. Zawsze przed skorzystaniem z oferty danego przewoźnika zapoznaj się z jego regulaminem, aby wiedzieć, na jakie zadośćuczynienie możesz liczyć w przypadku utraty bagażu.

Odszkodowanie za bagaż w USA

Podobne działania musisz podjąć, jeśli Twoja walizka zaginęła podczas podróży do Stanów Zjednoczonych. Warunki ubiegania się o odszkodowanie uzależnione są od konkretnej linii lotniczej i wskazanych przez nią regulacji. Zazwyczaj procedura przebiega podobnie i obejmuje wypełnienie wniosku, udokumentowanie strat i oczekiwanie na decyzję przewoźnika. Wielu z nich umożliwia śledzenie bagażu za pośrednictwem internetu. Dzięki temu wiesz, kiedy możesz się go spodziewać.

Opóźnienie dostarczenia walizek generuje dodatkowe koszty. Jeśli w Twojej podręcznej torbie nie umieściłeś rzeczy codziennego użytku, będziesz zmuszony do zakupu kosmetyków lub odzieży. Zachowaj rachunki, ponieważ wielu przewoźników uwzględnia je w odszkodowaniu i rekompensuje swoim pasażerom poniesione koszty.

Sprawdź indywidualny regulamin linii lotniczej

Na stronie internetowej każdego przewoźnika znajdziesz wytyczne dotyczące reagowania w sytuacji uszkodzenia, zaginięcia lub opóźnienia bagażu. To bardzo ważne, abyś się z nimi zapoznał – najczęściej różnią się one między sobą terminami, w jakich musisz zgłosić poniesioną szkodę. Linia lotnicza nie powinna utrudniać starań o odszkodowanie i zazwyczaj sprawa zostaje rozwiązana na korzyść pasażera.

Żadna firma przewozowa nie może sobie pozwolić na niezadowolenie Klientów, ponieważ konkurencja wśród przewoźników jest spora. Dbają oni, aby pasażerowie chętnie korzystali z ich usług, dlatego rekompensata za bagaż – jeśli masz odpowiednie dokumenty – często jest jedynie formalnością.

Co zrobić, jeśli linia lotnicza uchyla się od odpowiedzialności?

Statystyki są nieubłagane. Według SITA, organizacji specjalizującej się w ocenie przewozu bagaży lotniczych, sześć na tysiąc walizek ulega uszkodzeniu, a trzy na tysiąc zostają zgubione. I choć każdy ma ubezpieczenie, które wliczone jest w cenę biletu, wciąż istnieją przewoźnicy, którzy starają się uniknąć wypłat odszkodowania.

Dlatego tak ważne jest, abyś przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z usług konkretnej linii lotniczej, zapoznał się z jej regulaminem. Jeśli jednak nie zrobiłeś tego, a Twój bagaż zaginął lub dotarł do Ciebie z dużym opóźnieniem, nadal możesz się starać o odszkodowanie.

Jeśli przewoźnik stwarza problemy, zgłoś się do Urzędu Transportu właściwego dla danej linii lotniczej. Możesz też skorzystać z pomocy Rzecznika Praw Konsumenta. Pamiętaj, że procedura roszczenia wynagrodzenia za poniesione straty może w takim przypadku długo potrwać i nie masz gwarancji, że zakończy się dla Ciebie pomyślnie. Wszystko zależy od regulaminu linii lotniczej, z którym – jak już wspomniano – musisz się zapoznać przed wykupieniem biletu.

Aby mieć pewność, że unikniesz komplikacji z ubieganiem się o odszkodowanie za zgubiony, zniszczony lub opóźniony bagaż, wybieraj sprawdzonych przewoźników. Jeśli podróżujesz po Unii Europejskiej, możesz skorzystać z publikowanej co roku czarnej listy firm, które mają zakaz wykonywania lotów po Europie. Wybierając godną zaufania linię lotniczą, zwiększasz szanse swojego bagażu na bezpieczne dotarcie do celu.

Jeśli jednak coś pójdzie nie tak i walizki zaginą – profesjonalny przewoźnik stanie na wysokości zadania i postara się Ci wynagrodzić poniesione straty. Pamiętaj jednak, aby odpowiednio zabezpieczyć swoje walizki i kupować te naprawdę dobrej jakości. Dzięki temu masz szansę uniknąć ich uszkodzenia, a co za tym idzie, strat oraz nieprzyjemnych operacji i komplikacji związanych z procedurą roszczeniową.

Nie czekaj

Z nami czekają Cię 3 kroki aby uzyskać odszkodowanie – kilka minut na wypełnienie wniosku

kroki ikona

Wypełniasz wniosek na naszej stronie

Zajmie Ci to jedynie kilka minut.

kroki ikona

My indywidualnie weryfikujemy Twój lot

Zgłaszamy wniosek o odszkodowanie do linii lotniczych w Twojej sprawie. Informujemy Cię na bieżąco o postępach.

kroki ikona

Wypłacamy Ci uzyskane odszkodowanie

Pobieramy prowizję jedynie w przypadku pozytywnej weryfikacji wniosku. Nie ponosisz innych kosztów.