Odszkodowanie za opóźniony lot od WIZZAIR
Kilku czy kilkunasto-minutowe opóźnienie lotu to sytuacja, na którą pasażerowie każdego przewoźnika także węgierskiego Wizz Air są przygotowani. Gorzej, jeśli jednak start samolotu bardzo się przeciąga. Co wtedy? Kiedy można się starać o rekompensatę za opóźniony lot?
Spis treści:
Odszkodowanie za opóźniony lot – podstawa prawna
Sprawy związane z odpowiedzialnością linii lotniczych za opóźnienia lotów reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261/2004 z dn. 11 lutego 2014 roku. Dokument ten uchylił rozporządzenie (EWG) nr 295/91. WE 261/2004 ustanawia wspólne reguły wypłaty rekompensaty pieniężnej oraz udzielenia pomocy pasażerom nie tylko w sytuacji dużego opóźnienia, ale i także odwołania lotu oraz odmowy wejścia na pokład.
Kiedy można ubiegać się o rekompensatę?
Opóźnienie lotu o co najmniej 3 godziny
Zgodnie z rozporządzeniem odszkodowanie w przypadku opóźnienia lotu należy się pasażerowi w sytuacji, gdy samolot na lotnisko docelowe dotrze 3 godziny (lub więcej) później w stosunku do lotu pierwotnego. Ważne, aby zanotować moment otwarcia pierwszych drzwi samolotu. Dopiero wówczas pasażer ma możliwość opuścić pokład samolotu. Jak pokazuje praktyka, przewoźnicy niekiedy mylnie informują, że tutaj liczy się chwila przyziemienia.
Warto wiedzieć, że linie lotnicze są zobowiązane do rejestrowania czasu wylotu oraz przylotu. Dlatego nie powinno być problemem uzyskanie od przedstawiciela przewoźnika (np. personel pokładowy) oświadczenia o godzinie przylotu. Wniosek o wypłatę odszkodowania można składać także w przypadku, gdy lot został odwołany lub przepełniony.
Wizz Air uruchomił także usługę – gwarancja przylotu na czas. Klienci, którzy ją wykupią mogą w przypadku co najmniej godzinnego opóźnienia liczyć na odszkodowanie w wysokości 100 euro. To ubezpieczenie nie jest oczywiście obowiązkowe.
Trasa lotu w UE lub przewoźnik z UE
WE 261/2004 ma zastosowanie w przypadku:
a) pasażerów, którzy odlatują z lotniska zlokalizowanego na terytorium kraju należącego do Unii Europejskiej oraz
b) pasażerów, którzy odlatują z lotniska w kraju niebędącym członkiem Unii Europejskiej, ale lądują w Państwie Członkowskim lub jeżeli przewoźnik lotniczy obsługujący dany lot jest zarejestrowany w UE (np. Wizz Air).
Powodem zakłócenia lotu nie były nadzwyczajne okoliczności
O odszkodowanie za lot opóźniony można wnioskować, jeśli za zaistniałą sytuacją nie stoi tzw. siła wyższa. Do tej kategorii zalicza się nie tylko złe warunki meteorologiczne, ale i także atak terrorystyczny, strajk pracowników lotniska, czy ukryta wada techniczna samolotu. Linia lotnicza nie odpowiada zatem za te opóźnienia, które są od niej niezależne. Jeżeli opóźnienie danego lotu wynosi powyżej 3 godzin warto uzyskać od przewoźnika pisemne oświadczenie o jego przyczynie.
Nie minął okres przedawnienia roszczenia
W przypadku odszkodowań za opóźniony lot stosuje się w poszczególnych krajach różny okres przedawnienia. Jest to spowodowane tym, że rozporządzenie WE 261/2004 nie reguluje tej sprawy i pozostawia ją krajom członkowskim. W Polsce na domaganie się swoich praw przed sądem poszkodowany pasażer ma zaledwie rok, w Wielkiej Brytanii aż 6 lat, a w sporej części krajów UE są to 3 lata.
Ile można otrzymać od linii lotniczych?
Na wysokość odszkodowania od przewoźnika lotniczego z tytułu dużego opóźnienia wpływ ma długość lotu. Co istotne, jest ona mierzona metodą trasy po ortodromie (najkrótsza droga pomiędzy danymi lotniskami stanowiąca fragment koła wielkiego).
- Loty o długości do 1500 km – odszkodowanie w wysokości 250 euro.
- Loty wewnątrz Unii Europejskiej powyżej 1500 km oraz loty poza UE na dystansie 1500 – 3500 km – odszkodowanie w wysokości 400 euro.
- Loty o długości powyżej 3500 km – odszkodowanie w wysokości 600 euro.
W/w wysokości rekompensat mogą otrzymać pasażerowie, którzy ubiegają się o odszkodowanie z tytułu lotu odwołanego czy odmowy wejścia na pokład.
Opieka Wizz Air – co powinna zapewnić pasażerom linia lotnicza?
Opóźniony lub odwołany lot nie oznacza, że pasażer jest pozostawiony sam sobie. Dwugodzinne opóźnienie lotu nakłada na przewoźniku lotniczym obowiązek pisemnego poinformowania każdego pasażera, który oczekuje na dany lot o jego prawach. Wizz Air w przypadku dużych opóźnień jest zobowiązany do zapewnienia swoim klientom bezpłatnych posiłków, napojów (w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania) oraz wykonania dwóch telefonicznych rozmów bądź wysłania e-maili czy faksów. Ponadto w razie konieczności także zakwaterowania oraz transportu z/na lotnisko. Jeśli węgierska tania linia lotnicza nie zapewniła wspomnianych świadczeń to pasażer może ubiegać się o zwrot uzasadnionych kosztów – muszą one jednak być udokumentowane np. faktury, paragony.
Prawo do opieki mają pasażerowie, których lot o długości:
- do 1500 km jest opóźniony o 2 godziny;
- od 1500 do 3500 km jest opóźniony o 3 godziny;
- powyżej 3500 km jest opóźniony o 4 godziny.
Jeśli opóźnienie przekroczy 5 godzin pasażer nabywa prawo do rezygnacji, a tym samym zwrotu pełnego kosztu biletu (także za lot w ramach tej samej rezerwacji) oraz powrotu na lotnisko będące pierwotnym miejscem wylotu (w przypadku lotu łączonego).
Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot Wizzair?
Rekompensata za lot opóźniony jest wypłacana na wniosek pasażera, który należy złożyć zgodnie z praktyką stosowaną przez Wizz Air (np. przez specjalny formularz internetowy, zaloguj się przez na konto Wizz). O odszkodowanie można walczyć samodzielnie albo za pomocą wyspecjalizowanej kancelarii odszkodowawczej, która w razie odmowy wypłaty odszkodowania skieruje sprawę do sądu. Warto też wiedzieć, że pasażer może także złożyć skargę na przewoźnika do krajowego Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W przypadku zakłócenia lotu należy:
- zachować dokumenty lotnicze, czyli kartę pokładową, e-bilet, dokument potwierdzający rezerwację na dany lot;
- zachować rachunki i paragony za poniesione uzasadnione wydatki za posiłek, napoje, nocleg czy transport pomiędzy miejscem zakwaterowania a lotniskiem (jeśli linia lotnicza nie zapewniła takiej opieki);
- dowiedzieć się od personelu Wizz Air, co jest przyczyną opóźnienia lotu i poprosić o pisemne oświadczenie w tej sprawie;
- udokumentować opóźnienie np. zrobić zdjęcie tablicy odlotów.
O Wizz Air
Pierwszy lot Wizz Air odbył się w maju 2004 roku z Katowic. Na ten moment ta węgierska tania linia lotnicza obsługuje około 600 tras (mapa kierunków dostępna na stronie przewoźnika) oraz posiada 25 baz operacyjnych, w tym 5 w Polsce (Gdańsk, Poznań, Katowice, Warszawa, Wrocław). Najpopularniejsze cele podróży: Barcelona, Dubaj, Mediolan, Paryż, Warszawa. Wizz Air jest uznawany za największy niskobudżetowy przewoźnik w Europie Środkowej i Wschodniej. Inne usługi: m.in. transfer lotniskowy, wizz flex (np. możliwość zmiany lotu), wypożyczenie samochodu (miejsce odbioru: parking na lotnisku), usługi partnerskie.
Znajdziesz tutaj wiele wskazówek, dzięki którym dobrze przygotujesz się do podróży ale również będziesz znać swoje prawa w przypadku zakłóconego lotu.
Odszkodowanie za kredyt we frankach
Odszkodowanie za kredyt we frankach
Kilku czy kilkunastominutowe opóźnienie lotu to sytuacja, na którą pasażerowie każdego przewoźnika także węgierskiego Wizz Air są przygotowani. Gorzej, jeśli jednak start samolotu bardzo się przeciąga. Co wtedy? Kiedy można się starać o rekompensatę za opóźniony lot?
Powstał nowy Ranking Kancelarii Odszkodowawczych
Powstał nowy Ranking Kancelarii Odszkodowawczych
Kilku czy kilkunastominutowe opóźnienie lotu to sytuacja, na którą pasażerowie każdego przewoźnika także węgierskiego Wizz Air są przygotowani. Gorzej, jeśli jednak start samolotu bardzo się przeciąga. Co wtedy? Kiedy można się starać o rekompensatę za opóźniony lot?
Upadłość biura podróży 2022 – jak postępować?
Upadłość biura podróży 2022 – jak postępować?
Kilku czy kilkunastominutowe opóźnienie lotu to sytuacja, na którą pasażerowie każdego przewoźnika także węgierskiego Wizz Air są przygotowani. Gorzej, jeśli jednak start samolotu bardzo się przeciąga. Co wtedy? Kiedy można się starać o rekompensatę za opóźniony lot?
Prawa pasażerów – co musisz wiedzieć?
Prawa pasażerów – co musisz wiedzieć?
Kilku czy kilkunastominutowe opóźnienie lotu to sytuacja, na którą pasażerowie każdego przewoźnika także węgierskiego Wizz Air są przygotowani. Gorzej, jeśli jednak start samolotu bardzo się przeciąga. Co wtedy? Kiedy można się starać o rekompensatę za opóźniony lot?