Odwołany lub opóźniony lot – co należy zrobić?
Nawet najpiękniejszy scenariusz podróży może przybrać nieoczekiwany obrót, gdy pasażerowie utkną na hali lotniska z powodu opóźnień lub anulowania przelotu. Co zrobić, aby wybrnąć z takiej sytuacji i jak nie stracić wszystkich pieniędzy przeznaczonych na samolot? Odpowiadamy na najważniejsze pytania w tej kwestii.
Spis treści:
Co robić, gdy przelot zostanie anulowany?
Tok postępowania zależy przede wszystkim od tego, kiedy została podana informacja na temat odwołania lotu. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności, mogącej być podstawą do roszczeń, w przypadku gdy:
- uprzedzi o anulowaniu przelotu minimum dwa tygodnie przed jego terminem,
- do tygodnia przed podróżą lub kilka dni przed, jeśli zaproponuje alternatywny rejs, uwzględniający z góry określone ramy czasowe,
- nastąpiły nadzwyczajne okoliczności – strajk, zagrożenie bezpieczeństwa pasażerów, niezależna od linii awarii, czy wyjątkowo niekorzystne warunki atmosferyczne.
Warto pamiętać, że przewoźnicy są zobowiązani do zapewnienia opieki pasażerom, których spotkała przykra sytuacja anulowania lotu. W skład niej wchodzą między innymi:
- napoje, jedzenie, przekąski (ilość dostosowana do czasu oczekiwania na alternatywne połączenie),
- zakwaterowanie oraz transport z lotniska do miejsca noclegu, jeśli wystąpi taka konieczność,
- możliwość odbycia dwóch rozmów telefonicznych, przesłania dwóch maili.
Jeśli linia lotnicza uchyla się od obowiązków, można samemu zadbać o wszystkie powyższe aspekty, pamiętając o tym, by zbierać wszystkie dowody zakupu, faktury i potwierdzenia. Będą one podstawą późniejszego ubiegania się o odszkodowanie za odwołany lot.
Możliwe formy zrekompensowania szkód
Jeśli dotyczy Cię sytuacja, w której lot został odwołany, masz szansę na zwrot pełnego kosztu biletu, możliwość skorzystania z alternatywnej trasy na podobnych warunkach oraz ubiegania się o zadośćuczynienie. Odszkodowania lotnicze w wymienionym przypadku wynoszą od 250 do nawet 600 euro w zależności od przebywanego dystansu. W większości przypadków otrzymywany jest przelew, jednak zdarza się, że przewoźnik proponuje voucher na przyszłe połączenia.
Co robić, kiedy przewoźnik ma duże opóźnienie?
Podobnie jak w przypadku anulacji, masz prawo do ubiegania się w zrekompensowanie poniesionych kosztów związanych z brakiem punktualności. Nadzwyczajne okoliczności, które są niezależne od linii lotniczej, również nie są podstawą do ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot. Jeśli jednak wina stoi po stronie przewoźnika i zostałeś zmuszony do czekania na lotnisku więcej niż trzy godziny, spełniasz warunki reklamacji. Tak jak w poprzednim wypadku, kompletuj dokumenty i paragony. Pamiętaj również, aby prawidłowo zmierzyć czas spóźnienia . To okres między planowym przybyciem, a faktyczną godziną opuszczenia pokładu samolotu.
Jak wygląda rekompensata za opóźniony lot?
Jeśli musiałeś czekać na hali lotniska przez wiele godzin, możesz ubiegać o zwrócenie kosztów wyżywienia i noclegu, podobnie jak w przypadku odwołania lotu. Wypełniając wniosek na stronie, przyspieszysz proces ubiegania się o rekompensatę, a my pomożemy w jak najszybszym rozwiązaniu Twojej sprawy. Zwrot pieniędzy za opóźniony lot, tak jak wtedy, gdy zostanie całkowicie anulowany, jest obliczany na podstawie długości trasy. Jeśli oczekiwanie trwa więcej niż 5 godzin, masz prawo do całkowitej rezygnacji z podróży, nie tracąc jednocześnie szans na uzyskanie zadośćuczynienia. Klienci SkyHelp otrzymują najczęściej wynagrodzenie po około dwóch tygodniach od złożenia niezbędnych dokumentów reklamacyjnych.
Najważniejsze zasady postępowania
Kluczowa zasada to nie panikować! Każdy pasażer objęty jest prawem mającym na celu ochronę jego dóbr i zapewniającym odpowiedniej wysokości odszkodowanie od linii lotniczych. Jeśli przeraża Cię wizja nieudanej walki o pozytywne rozpatrzenie wniosku, skorzystaj z profesjonalnej pomocy specjalistów ze SkyHelp. Znając dobrze przepisy i posiadając bogate doświadczenie w rozwiązywaniu tego rodzaju problemów, sprawnie przeprowadzimy proces ubiegania się o zrekompensowanie szkód.
Kolejną, ważną kwestią jest zbieranie wszystkich dokumentów, które mogą okazać się przydatne na etapie ubiegania się o zwroty kosztów. Pamiętaj, że im szybciej złożysz reklamację, tym większe są szanse na jej pozytywne rozpatrzenie. Masz prawo do zadośćuczynienia także wtedy, gdy otrzymałeś bilet na lot czarterowy w ramach oferty biura podróży. W takiej sytuacji agencja powinna wystąpić w imieniu pasażerów i dopełnić formalności związanych ze zwrotem kosztów. Jeśli natomiast chcesz się dobrze zabezpieczyć na wypadek podobnych okoliczności w przyszłości, zdecyduj się na wykupienie polisy turystycznej przed podróżą. Ubezpieczenie często obejmuje także te przypadki, gdy Twój lot będzie spóźniony lub anulowany.
Przedstawione scenariusze nie muszą automatycznie oznaczać dużych strat finansowych. Wystarczy kilka chwil, aby wypełnić wniosek i otrzymać należne zadośćuczynienie. Zachowaj spokój, zbieraj dokumenty, złóż reklamację i pamiętaj o swoich prawach!
Znajdziesz tutaj wiele wskazówek, dzięki którym dobrze przygotujesz się do podróży ale również będziesz znać swoje prawa w przypadku zakłóconego lotu.
Odszkodowanie za kredyt we frankach
Odszkodowanie za kredyt we frankach
Nawet najpiękniejszy scenariusz podróży może przybrać nieoczekiwany obrót, gdy pasażerowie utkną na hali lotniska z powodu opóźnień lub anulowania przelotu. Co zrobić, aby wybrnąć z takiej sytuacji i jak nie stracić wszystkich pieniędzy przeznaczonych na samolot? Odpowiadamy na najważniejsze pytania w tej kwestii.
Powstał nowy Ranking Kancelarii Odszkodowawczych
Powstał nowy Ranking Kancelarii Odszkodowawczych
Nawet najpiękniejszy scenariusz podróży może przybrać nieoczekiwany obrót, gdy pasażerowie utkną na hali lotniska z powodu opóźnień lub anulowania przelotu. Co zrobić, aby wybrnąć z takiej sytuacji i jak nie stracić wszystkich pieniędzy przeznaczonych na samolot? Odpowiadamy na najważniejsze pytania w tej kwestii.
Upadłość biura podróży 2022 – jak postępować?
Upadłość biura podróży 2022 – jak postępować?
Nawet najpiękniejszy scenariusz podróży może przybrać nieoczekiwany obrót, gdy pasażerowie utkną na hali lotniska z powodu opóźnień lub anulowania przelotu. Co zrobić, aby wybrnąć z takiej sytuacji i jak nie stracić wszystkich pieniędzy przeznaczonych na samolot? Odpowiadamy na najważniejsze pytania w tej kwestii.
Prawa pasażerów – co musisz wiedzieć?
Prawa pasażerów – co musisz wiedzieć?
Nawet najpiękniejszy scenariusz podróży może przybrać nieoczekiwany obrót, gdy pasażerowie utkną na hali lotniska z powodu opóźnień lub anulowania przelotu. Co zrobić, aby wybrnąć z takiej sytuacji i jak nie stracić wszystkich pieniędzy przeznaczonych na samolot? Odpowiadamy na najważniejsze pytania w tej kwestii.