Szanowni Klienci, z dniem 01.06.2022 r. Skyhelp.pl zakończył obsługę nowych spraw. Obecnie procesowane są wyłącznie sprawy Klientów zgłoszone do 31.05.2022 r.
Jeśli chcesz złożyć wniosek o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot, zapraszamy do skorzystania z usług AirCashBack.com.
placeholder-image

Opóźniony lub odwołany lot?

Odszkodowania za odwołany i opóźniony lot

Odszkodowanie od linii lotniczych

Brussels Airlines reklamacje – odszkodowanie

Obecnie wiele osób decyduje się na najszybszy rodzaj podróżowania. Linie dokładają wszelkich starań, aby loty odbywały się w zaplanowanym czasie, jednak bywają sytuacje, że samolot jest opóźniony.

Złóż wniosek teraz

Zakłócony lot – kiedy przysługuje odszkodowanie?

Procedury na lotnisku są ściśle określone: najpierw trzeba przejść przez odprawę bagażową, następnie stanowisko kontroli. Potem pozostaje już tylko oczekiwanie na lot w hali odlotów.

Niestety nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem i na tablicy pojawić się może informacja o utrudnieniach. W takim wypadku należy jak najszybciej zgłosić się do obsługi w terminalu. Każde przedsiębiorstwo świadczące usługi transportu lotniczego stara się znaleźć alternatywny lot. Kilku- czy kilkunastominutowe opóźnienia zdarzają się dosyć często i nie są podstawą do domagania się odszkodowania.

Każdemu pasażerowi przysługuje odszkodowanie, gdy samolot jest opóźniony względem planowanego przylotu o co najmniej 3 godziny. Jeżeli skorzysta się z alternatywnego lotu, który na miejscu będzie 180 minut później niż pierwotny, także można starać się o rekompensatę. Należy znać sposób, w jaki obliczane są opóźnienia. Trzeba wziąć pod uwagę godzinę przylotu z rozkładu i moment otwarcia drzwi po wylądowaniu, przy czym pasażerowie muszą mieć możliwość wyjścia z samolotu.

Jeżeli lot opóźniony jest powyżej 5 godzin, przysługuje prawo do zwrotu pieniędzy za zakupiony bilet, a ponadto posiłki i napoje. W sytuacji, gdy wylot przeniesiony jest na następny dzień, przewoźnicy zapewniają bezpłatnie hotel, dowóz do niego, a także ponowny przyjazd na lotnisko. Co bardzo istotne, warunkiem ubiegania się o odszkodowanie jest to, by co najmniej jeden z portów: odlotu lub przylotu, znajdował się w Unii Europejskiej.

Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony samolot?

Każdy Klient może starać się o odszkodowanie za opóźniony lot od linii lotniczej. Wystarczy, że posiada kartę pokładową z numerem i godziną lotu, a także potwierdzenie zakupu biletu. Istotne znaczenie ma długość trasy, która rzutuje na wysokość rekompensaty.

Jeżeli odległość pomiędzy lotniskiem wylotu i docelowym wynosi poniżej 1500 km, to pasażer za ponad 3-godzinne opóźnienie może uzyskać 250 euro odszkodowania. Na trasach liczących od 1500 do 3500 km kwota ta wyniesie już 400 euro, a przy najdłuższych, powyżej 3500 km – 600 euro.

Odwołanie lotu – kiedy można wnioskować o odszkodowanie?

Niestety z różnych przyczyn może zdarzyć się, że lot zostaje odwołany. Warto wiedzieć, kiedy w takiej sytuacji można starać się o odszkodowanie. Jeśli na lotnisku odbywa się planowany strajk albo pogoda uniemożliwia bezpieczny start, rekompensata nie jest przewidziana.

Takie sytuacje mogą zdarzyć się, jeżeli dojdzie do nagłego załamania pogody i wystąpią np. silne burze, huraganowe wiatry czy śnieżyce. Dotyczy to także wybuchu wulkanu i unoszenia się w powietrzu pyłu utrudniającego widoczność w ruchu lotniczym.

Są również szczególne okoliczności odwołania lotu, a właściwie braku możliwości skorzystania z wybranego lotu w ramach biletu łączonego. Gdy jeden z samolotów ma opóźnienia na tyle znaczące, że pasażerowie nie są w stanie zdążyć na odprawę i kolejny rejs, również mogą starać się o odszkodowanie. Zdarzają się sytuacje, że dla danej osoby na pokładzie zabraknie miejsca, co określa się mianem overboarding. Wówczas pasażer nie może skorzystać z rejsu, za który zapłacił. Przewoźnicy muszą zapewnić mu zastępczy albo wypłacić rekompensatę.

Ekwiwalent pieniężny należy się także, jeżeli linie poinformowały o odwołaniu lotu w okresie krótszym niż 14 dni, przy czym to po ich stronie jest konieczność archiwizacji takiej korespondencji. Rekompensata nie zostanie przyznana, gdy pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu w okresie od 2 tygodni do 7 dni, a przy tym zaproponowano im zmianę planu podróży, zakładającą odlot nie wcześniej niż 2 godziny i przylot nie później niż 4 godziny w stosunku do pierwotnego rozkładu.

Nie można również otrzymać odszkodowania, gdy linie poinformują pasażerów o anulowaniu rejsu tydzień przed nim i jednocześnie umożliwiają wylot nie wcześniej niż 1 godzinę przed zamierzonym odlotem oraz przylot maksymalnie 2 godziny później w odniesieniu do ustalonego planu podróży.

Linia lotnicza może pomniejszyć odszkodowanie o 50%, jeżeli zaoferowała pasażerom lot alternatywny, w przypadku którego przylot nie będzie później niż:

  • 2 godziny od lotu zarezerwowanego. Dotyczy to lotów o długości do 1500 km
  • 3 godziny w przypadku lotów od 1500 do 3500 km
  • 4 godziny dla lotów dłuższych.

Złóż wniosek teraz

Pomoc w uzyskaniu rekompensaty

Każda wypłata odszkodowania powinna mieć formę pieniężną. Oczywiście linie mogą zaproponować inne rozwiązanie, np. voucher na darmowy lot bądź też specjalne zniżki, co oczywiście nie oznacza, że pasażer musi przyjąć taką rekompensatę. Jeżeli się zgadza, to powinno być to potwierdzone stosownym dokumentem. W przypadku odmowy przewoźnik ma obowiązek wypłacić odszkodowanie możliwie jak najszybciej. Wtedy też najlepiej rozpocząć postępowanie reklamacyjne.

Gdy od zdarzenia minęło co najmniej 30 dni, a nie otrzymali Państwo odpowiedzi, trzeba złożyć skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Będzie ona rozpatrywana przez Komisję Ochrony Praw Pasażerów. Jej przeanalizowanie również będzie trwało około miesiąca.

Nawet gdy przyczyną odwołania lotu była nagła zmiana pogody, to nadal przewoźnik jest zobowiązany do opieki nad pasażerami. Za opóźnienia i odwołania lotów czarterowych pełną odpowiedzialność ponoszą linie lotnicze. Z kolei, jeżeli linie czarterują samoloty, to za opóźnienie samolotu, spowodowane np. problemami technicznymi, odpowiada właściciel floty.

Kiedy linie nie chcą od razu wypłacić odszkodowania lotniczego, to procedury się wydłużają. Większość osób nie zna systemu prawnego, warto więc zwrócić się o pomoc do specjalistów z zakresu prawa.

Mamy duże doświadczenie i skuteczność w egzekwowaniu należnych odszkodowań od przewoźników lotniczych. Oczywiście muszą Państwo przygotować kartę pokładową bądź też dowolny dokument zawierający kod potwierdzenia rezerwacji. Warto dodatkowo posiadać zdjęcia tablicy odlotów. Jednocześnie nie należy podpisywać żadnych ofert, gdyż może dojść do zrzeczenia się praw.

Reklamacja do przewoźnika może być złożona również, gdy nie zostały zapewnione darmowe posiłki i jedzenie w czasie oczekiwania na opóźniony lot. Należy wówczas zachować wszystkie paragony. Możemy dla Państwa napisać zarówno reklamację, jak i dokument do ULC. Jeśli przyznana kwota odszkodowania jest zbyt niska, także powinno się walczyć o jej podwyższenie.

Oferujemy Państwu bardzo korzystne usługi. Pobieramy prowizję dopiero wtedy, gdy uda się uzyskać należne pieniądze. Ponadto wniosek można złożyć online, a jego rozpatrzenie jest darmowe. W razie pytań lub wątpliwości jesteśmy do dyspozycji.

Nie czekaj

Z nami czekają Cię 3 kroki aby uzyskać odszkodowanie – kilka minut na wypełnienie wniosku

kroki ikona

Wypełniasz wniosek na naszej stronie

Zajmie Ci to jedynie kilka minut.

kroki ikona

My indywidualnie weryfikujemy Twój lot

Zgłaszamy wniosek o odszkodowanie do linii lotniczych w Twojej sprawie. Informujemy Cię na bieżąco o postępach.

kroki ikona

Wypłacamy Ci uzyskane odszkodowanie

Pobieramy prowizję jedynie w przypadku pozytywnej weryfikacji wniosku. Nie ponosisz innych kosztów.