Szanowni Klienci, z dniem 01.06.2022 r. Skyhelp.pl zakończył obsługę nowych spraw. Obecnie procesowane są wyłącznie sprawy Klientów zgłoszone do 31.05.2022 r.
Jeśli chcesz złożyć wniosek o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot, zapraszamy do skorzystania z usług AirCashBack.com.
placeholder-image

Opóźniony lub odwołany lot?

Odszkodowania za odwołany i opóźniony lot

Odszkodowanie od linii lotniczych

Odszkodowanie za opóźniony lot linii KLM

Jednym z najstarszych przewoźników na świecie są holenderskie linie lotnicze KLM, które wchodzą w skład holdingu Air France-KLM. Spółka ta działa na międzynarodowym rynku lotniczym nieprzerwanie od 1919 roku, a jej główna baza mieści się w Amsterdamie. To, co ją wyróżnia, to przede wszystkim flota składająca się z ponad stu siedemdziesięciu samolotów, a także bogata oferta połączeń.

Złóż wniosek teraz

KLM

Maszyny tego przewoźnika latają do ponad dwustu czterdziestu destynacji w stu krajach. Do Polski KLM realizuje rejsy z Amsterdamu do Warszawy, Krakowa oraz Gdańska. Przy tak dużym natężeniu ruchu niekiedy może dojść do zakłóceń w trakcie przelotu, powodując, że nie dostaniemy się w docelowe miejsce o wyznaczonym czasie.

W takiej sytuacji warto wiedzieć, jak uzyskać odszkodowanie od KLM, zwłaszcza że takie prawo przysługuje każdemu pasażerowi na mocy rozporządzenia WE 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku. Sprawdźmy, kiedy holenderskie linie powinny wypłacić rekompensatę pieniężną i jak ubiegać się o zwrot pieniędzy.

Kiedy KLM może nie wypłacić odszkodowania?

Niestety bardzo często zdarzają się sytuacje, kiedy linie nie chcą wypłacać pasażerom należnych rekompensat finansowych. Zwykle powołują się na tzw. okoliczności nadzwyczajne, czyli takie, które zostały spowodowane przez siłę wyższą. Zgodnie z wyżej przywołanym rozporządzeniem unijnym WE 261/2004 do tego rodzaju okoliczności należą między innymi takie sytuacje jak:

  • zamknięcie portu lotniczego ze względów bezpieczeństwa,
  • uderzenia pioruna,
  • strajki personelu lotniska lub pracowników kontroli ruchu lotniczego,
  • nieprzewidziane wydarzenia o charakterze medycznym,
  • alarm bombowy na pokładzie samolotu,
  • zamknięcie lotniska odlotu lub przylotu z powodu warunków meteorologicznych,
  • porwanie statku powietrznego.

Jak się więc okazuje, istnieje wiele okoliczności, na których skutek przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za zakłócenia w trakcie rejsu. Wówczas niestety nie należy nam się odszkodowanie od linii KLM. Co więcej, warto też wiedzieć, że rekompensata za opóźnienie samolotu nie przysługuje nam w sytuacji, kiedy przewoźnik nie jest zarejestrowany na terenie Unii Europejskiej.

Kiedy jeszcze nie uzyskamy odszkodowania od KLM? Zwrot pieniędzy nie należy się również w przypadku, kiedy zakłócenie zostało spowodowane wadą produkcyjną maszyny lotniczej. Jeśli zatem samolot ulegnie awarii z tego powodu, uznaje się to za okoliczność nadzwyczajną, a co za tym idzie, przelot nie kwalifikuje się do rekompensaty.

Ponadto odszkodowanie nie zostanie wypłacone podróżującemu, który wiedział że lot został odwołany z czternastodniowym wyprzedzeniem.

Warunki uzyskania rekompensaty

Zgodnie z rozporządzeniem WE 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady o odszkodowanie od holenderskiej linii lotniczej KLM może ubiegać się każdy pasażer w sytuacji, kiedy rejs był opóźniony o ponad trzy godziny. Według unijnego ustawodawstwa możesz złożyć wniosek o zwrot pieniędzy za zakłócony lot, jeżeli:

  • do miejsca docelowego przyleciałeś z ponad trzygodzinnym opóźnieniem, niż zaplanowano,
  • odprawa na lotnisku odbyła się punktualnie, a więc zwykle nie później niż czterdzieści pięć minut przed odlotem,
  • napotkane trudności dotyczą rejsu, który miał miejsce nie więcej niż trzy lata temu,
  • zakłóceniom podczas przelotu winny jest przewoźnik (np. doszło do kłopotów ze względu na problemy techniczne, czy okoliczności operacyjne),
  • przelot wystartował lub wylądował na terenie Unii Europejskiej, a linia lotnicza ma zarejestrowaną siedzibę w jednym z krajów członkowskich.

W tym miejscu warto podkreślić, że kiedy nasz lot zostanie odwołany lub opóźniony, wówczas przewoźnik może nam zaoferować odszkodowanie w postaci vouchera lotniczego. W sytuacji, kiedy jesteśmy sfrustrowani i zmęczeni na pewno trudno nam odmówić, ale trzeba wiedzieć, że przyjmując tego rodzaju rabat na skorzystanie z kolejnej usługi przewoźnika, możemy automatycznie zrezygnować z prawa o rekompensatę za opóźnienie samolotu, do której jesteśmy uprawnieni.

Oczywiście jest to wyłącznie nasz wybór, na jakie rozwiązanie się zdecydujemy, warto jednak pamiętać, że zwykle voucher lotniczy przyznawany przez przewoźnika często opiewa na znacznie niższą kwotę, niż należne odszkodowanie. Wysokość rekompensaty może natomiast wynosić nawet do 600 euro – jej kwota jest uzależniona przede wszystkim od długości rejsu.

Oznacza to, że w przypadku lotu o dystansie poniżej 1500 km, kiedy doszło do ponad trzygodzinnych zakłóceń, możemy ubiegać się o zwrot pieniędzy w wysokości 250 euro, w przypadku rejsów o długości trasy od 1500 do 3500 km o odszkodowanie 400 euro, natomiast w przypadku przelotów powyżej 3500 km można starać się o rekompensatę w wysokości 600 euro.

Warto też pamiętać, że w sytuacji odwołania lub dużego opóźnienia lotu linie KLM na mocy obowiązującego rozporządzenia WE 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady powinny zapewnić podróżującym odpowiednią opiekę, przez którą rozumie się:

  • posiłki i napoje,
  • możliwość przeprowadzenia dwóch rozmów telefonicznych i wysłania dwóch wiadomości za pomocą poczty elektronicznej,
  • zakwaterowanie w hotelu, w sytuacji, kiedy jako podróżujący jesteśmy zmuszeni czekać na rejs alternatywny jedną lub więcej nocy.

Złóż wniosek teraz

Pomoc w uzyskaniu odszkodowania za lot od KLM

Pierwszym krokiem, jaki należy podjąć, aby uzyskać zwrot pieniędzy za opóźniony lot, jest napisanie i przesłanie reklamacji bezpośrednio do przewoźnika, a więc w tej sytuacji, do holenderskich linii lotniczych KLM. W zgłoszeniu należy precyzyjnie opisać zdarzenie, które powoduje konieczność wypłaty rekompensaty pieniężnej.

Po odebraniu reklamacji przewoźnikowi przysługuje trzydzieści dni na rozważenie wniosku. Po upływie tego terminu, gdy reklamacja nie zostanie pozytywnie rozpatrzona, jako podróżujący mamy dwie możliwości dalszego dochodzenia roszczenia – na drodze administracyjnej lub sądowej.

Ubieganie się o odszkodowanie na własną rękę wymaga nie tylko fachowej wiedzy, ale jest też dość czasochłonne, gdyż cała procedura może trwać nawet osiem-dziewięć miesięcy. Dlatego, jeśli nie chcesz tracić czasu, energii i pieniędzy możesz skorzystać z pomocy specjalistów ze SkyHelp. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i doskonałej znajomości branży lotniczej jesteśmy w stanie starać się o rekompensatę za opóźnienie samolotu nawet w wysokości 600 euro na pasażera.

Wystarczy, że poświęcisz kilka minut i prześlesz nam wszystkie najważniejsze dane dotyczące zakłóconego rejsu, posługując się formularzem dostępnym na naszej stronie internetowej. Po zweryfikowaniu przekazanego przez Ciebie zgłoszenia przekażemy je do holenderskich linii lotniczych KLM i poczekamy na odpowiedź (zwykle około trzydziestu dni). Gdy sprawa zakończy się wygraną, wówczas wypłacimy należne Ci odszkodowanie na wskazany przez Ciebie rachunek bankowy. Jeśli nie podróżowałeś sam, możesz zgłosić wszystkie osoby, których dotyczyły zakłócenia w rejsie.

Nie czekaj

Z nami czekają Cię 3 kroki aby uzyskać odszkodowanie – kilka minut na wypełnienie wniosku

kroki ikona

Wypełniasz wniosek na naszej stronie

Zajmie Ci to jedynie kilka minut.

kroki ikona

My indywidualnie weryfikujemy Twój lot

Zgłaszamy wniosek o odszkodowanie do linii lotniczych w Twojej sprawie. Informujemy Cię na bieżąco o postępach.

kroki ikona

Wypłacamy Ci uzyskane odszkodowanie

Pobieramy prowizję jedynie w przypadku pozytywnej weryfikacji wniosku. Nie ponosisz innych kosztów.