Szanowni Klienci, z dniem 01.06.2022 r. Skyhelp.pl zakończył obsługę nowych spraw. Obecnie procesowane są wyłącznie sprawy Klientów zgłoszone do 31.05.2022 r.
Jeśli chcesz złożyć wniosek o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot, zapraszamy do skorzystania z usług AirCashBack.com.
placeholder-image

Opóźniony lub odwołany lot?

Odszkodowania za odwołany i opóźniony lot

Odszkodowanie od linii lotniczych

Odszkodowanie od Ryanair za opóźniony lot

Jeśli podróż samolotem zostanie z jakiegoś powodu zakłócona, wówczas można starać się o odszkodowanie za zakłócony lot od Ryanair. Sprawdź, co należy zrobić w sytuacji, kiedy Twój lot był odwołany lub przesunięty, a także dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać rekompensatę.

Złóż wniosek teraz

Odszkodowanie za lot

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że aby uzyskać odszkodowanie za przesunięty czy anulowany lot, wcale nie trzeba wypełniać skomplikowanych formularzy oraz przechodzić zagmatwanych procedur. W sytuacji, kiedy zostaną spełnione określone kryteria, wówczas zgodnie z unijnym rozporządzeniem WE 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku można otrzymać zwrot nawet do 2 581 zł za lot.

Przepisy dotyczą także przelotów irlandzkimi liniami lotniczymi Ryanair, pod warunkiem, że lotnisko startu lub lądowania znajduje się na terytorium należącym do Unii Europejskiej. Warto też pamiętać, że zgodnie z przyjętymi regulacjami prawnymi, nie trzeba być obywatelem UE, aby ubiegać się o odszkodowanie. Oznacza to, że o rekompensatę pieniężną mogą starać się wszyscy pasażerowie, w których przypadku doszło do odwołania lub opóźnienia przelotu.

Niestety ubieganie się o zwrot pieniędzy na własną ręką od przewoźnika nie jest łatwe, zwłaszcza że Ryanair stosuje wiele różnych sposobów, aby uciec od odpowiedzialności wypłaty należnej rekompensaty. W wielu sytuacjach pasażerom są oferowane rozmaite kupony czy vouchery, które można wykorzystać na witrynie internetowej należącej do linii, dokonując kolejnej rezerwacji lotniczej.

Trzeba jednak pamiętać, że bardzo często ich wartość jest znacznie niższa niż przysługujący zgodnie z prawem zwrot pieniędzy. W tym miejscu należy też zaznaczyć, że jeśli zdecydujemy się na przyjęcie takiej oferty od przewoźnika, wówczas automatycznie tracimy szansę na ubieganie się o odszkodowanie za przesunięty czy odwołany lot. Taka praktyka bardzo często jest stosowana przez przewoźników, ponieważ w ten sposób mogą uciec od odpowiedzialności wypłaty rekompensaty na podstawie wspomnianej już wyżej regulacji unijnej WE 261/2004.

Co więcej, niektóre linie lotnicze odwołują się do tzw. okoliczności nadzwyczajnych, które w wielu przypadkach również mogą zwalniać z wypłaty pasażerowi odszkodowania. Tego rodzaju sytuacje są rozumiane jak niezależne od przewoźnika, a należą do nich między innymi:

  • uderzenia pioruna,
  • strajki personelu lotniska lub pracowników kontroli ruchu lotniczego,
  • nieprzewidziane sytuacje o charakterze medycznym,
  • zamknięcie portu lotniczego ze względów bezpieczeństwa,
  • alarm bombowy na pokładzie samolotu,
  • porwanie statku powietrznego,
  • zamknięcie lotniska odlotu lub przylotu z powodu warunków meteorologicznych.

Powyższą praktykę niejednokrotnie stosuje także irlandzki przewoźnik Ryanair, uchylając się w ten sposób od wypłat należnych odszkodowań za przesunięty czy anulowany lot, oferując pasażerom zaniżone rekompensaty niż te, które przewidziano w rozporządzeniu unijnym.

W sytuacji, kiedy masz wątpliwości, czy możesz wnioskować o odszkodowanie od Ryanair, zgłoś się do nas. Dzięki temu, że dysponujemy obszernymi bazami lotów i warunków atmosferycznych jesteśmy w stanie dokładnie zweryfikować, czy podawana przez przewoźnika informacja o okolicznościach nadzwyczajnych rzeczywiście miała miejsce, a także sprawdzić, czy istnieją warunki do otrzymania należnej rekompensaty.

Warunki uzyskania zwrotu pieniędzy za opóźniony/odwołany lot

Proces ubiegania się o zwrot pieniędzy z powodu odwołanego, czy opóźnionego przelotu nie jest trudny, jednak zanim do niego dojdzie, muszą zostać spełnione odpowiednie warunki, do których należą:

  • trasa lotu – zgodnie z przepisami przyjętymi przez Unię Europejską, jeśli zakłócony przelot jest obsługiwany przez przewoźnika zarejestrowanego na obszarze UE (czyli np. przez firmę Ryanair), wówczas każdy pasażer ma prawo do ubiegania się o rekompensatę finansową, pod warunkiem, że lotnisko odlotu lub przylotu znajduje się na terenie Unii,
  • okoliczności – z rozporządzenia WE 261/2004 wyraźnie wynika też, że pasażerowie mogą uzyskać odszkodowanie, jeżeli przesunięcie nie zostało spowodowane zaistnieniem tzw. okoliczności nadzwyczajnych, o których wspominaliśmy powyżej,
  • czas złożenia reklamacji – zwykle osoby zamierzające ubiegać się o rekompensatę mają na to trzy lata, trzeba jednak pamiętać, że okres ten jest różny w różnych krajach – w Polsce przykładowo pasażerowie mają tylko rok na złożenie reklamacji, natomiast w Wielkiej Brytanii czas ten wynosi aż sześć lat.

Chociaż warunki zwrotu pieniędzy za opóźniony czy odwołany przelot, są jasne i klarowne, to przewoźnicy bardzo często odmawiają wypłaty odszkodowań. W wielu przypadkach dochodzi do nadużycia nadzwyczajnych okoliczności, które nie zawsze są prawdziwym powodem zakłócenia lotu. Trzeba mieć na uwadze, że linie lotnicze są zobowiązane do uiszczania rekompensat zawsze wtedy, kiedy do opóźnienia doszło z ich winy i nie zostało podyktowane siłą wyższą.

Złóż wniosek teraz

Co zrobić, gdy lot Ryanair jest opóźniony albo anulowany?

Przede wszystkim należy zachować wszystkie dokumenty podróży, takie jak karta pokładowa, bilet elektroniczny, potwierdzenie rezerwacji, zawiadomienie o zakłóconym przelocie itp. Chcąc wnioskować o odszkodowanie od Ryanair, dobrze jest też mieć dokumenty potwierdzające wszystkie poniesione wydatki związane z zakłóceniem przelotu (na taksówkę, nocleg, posiłki itp.).

Ponadto należy:

  • zapisać dane lotu, zwłaszcza numer, przewidywany czas odlotu i przylotu, a także długość opóźnienia wraz z faktycznym czasem odlotu oraz przylotu,
  • postarać się dowiedzieć, jaka jest rzeczywista przyczyna zakłócenia,
  • zweryfikować lot oraz kwotę przysługującej rekompensaty.

Mając zgromadzone wszystkie powyższe dane, można wnioskować o odszkodowanie za przesunięty lot od Ryanair, działając na własną rękę lub korzystając z pomocy naszego serwisu. Warto pamiętać, że cała procedura wymaga odpowiedniej znajomości regulacji unijnych i prawa pasażerów, wysłania wniosku do przewoźnika i krajowego organu wykonawczego, a w niektórych sytuacjach dodatkowo podjęcia właściwych kroków prawnych.

Korzystając z pomocy SkyHelp, możesz mieć pewność, że oddajesz swoją sprawę we właściwe ręce – wystarczy tylko jeden Twój ruch i kilka minut poświęconych na wypełnienie formularza dostępnego na naszej stronie internetowej – my bowiem zajmiemy się całą resztą.

Nie czekaj

Z nami czekają Cię 3 kroki aby uzyskać odszkodowanie – kilka minut na wypełnienie wniosku

kroki ikona

Wypełniasz wniosek na naszej stronie

Zajmie Ci to jedynie kilka minut.

kroki ikona

My indywidualnie weryfikujemy Twój lot

Zgłaszamy wniosek o odszkodowanie do linii lotniczych w Twojej sprawie. Informujemy Cię na bieżąco o postępach.

kroki ikona

Wypłacamy Ci uzyskane odszkodowanie

Pobieramy prowizję jedynie w przypadku pozytywnej weryfikacji wniosku. Nie ponosisz innych kosztów.