Za odwołanie lotu uznaje się sytuacje, w których:
Od ostatniego przypadku są przewidziane dwa wyjątki – gdy cały rejs odbywa się z przesiadkami i pasażer zgodzi się na jego modyfikację lub gdy z alternatywnego miejsca lądowania ma zapewniony samolot do pierwotnie określonego lotniska. W takich przypadkach lot jest uznawany za opóźniony, a nie za odwołany. Wówczas warunki ubiegania się o rekompensatę są nieco inne.
Jeśli połączanie zostało odwołane, to podróżujący może całkowicie zrezygnować z usługi. Wówczas przewoźnik musi zwrócić mu pieniądze za zakup biletu. Gdy plan zakładał przesiadkę, to do kwoty odszkodowania należy doliczyć koszt zrealizowanych lub niezrealizowanych przelotów. Do tego linie lotnicze muszą zapewnić Klientowi transport lotniczy do pierwotnego miejsca rozpoczęcia podróży w jak najwcześniejszym terminie. Skorzystanie z takiej opcji jest możliwe, jeśli cały rejs został wykupiony na jednej rezerwacji.
W takiej sytuacji prawo zobowiązuje linie lotnicze do realizacji przelotu do docelowego lotniska na porównywalnych warunkach i w jak najszybszym czasie albo w późniejszym terminie, jeśli jest to dogodniejsze dla uczestnika lotu. Takie prawo nie przysługuje jednak tym, którzy zdecydowali się skorzystać ze zwrotu kosztów zakupu biletu na samolot.
Nie należy spodziewać się przyznania odszkodowania, jeśli:
Czym są nadzwyczajne okoliczności?
To sytuacje, w których podróż nie odbyła się ze względu na:
Można powiedzieć, że odszkodowanie przysługuje pasażerom tylko wtedy, gdy powodem odwołanego lotu są niedopatrzenia ze strony przewoźnika. Jednak każdy Klient ma prawo wybrać jedną z dwóch opcji – zwrot kosztów biletu lub zmianę planu podróży, a do tego powinien mieć zapewnioną odpowiednią opiekę w czasie oczekiwania na połączenie zastępcze.
Złóż wniosek terazWysokość odszkodowania za odwołany przelot zależy od odległości, jaka dzieli lotnisko początkowe i końcowe. Kwoty prezentują się następująco:
Forma przekazania należnej kwoty jest różna. Najczęściej poszkodowany otrzymuje pieniądze w postaci przelewu, choć linie lotnicze mogą zaproponować voucher albo bon na inny lot, jeśli tylko pasażer wyrazi zgodę na skorzystanie z takiej formy odszkodowania.
W niektórych przypadkach rekompensata może zostać obniżona aż o 50 procent. Dzieje się tak wtedy, gdy linie lotnicze zapewnią podróżującemu alternatywny samolot, którego godzina przylotu nie różni się od pierwotnie planowanej o:
Według prawa wypłata odszkodowania od linii lotniczych powinna nastąpić niezwłocznie. W rzeczywistości przewoźnicy nie zawsze przestrzegają tego przepisu.
W przypadku odmowy przyznania rekompensaty można rozpocząć działania reklamacyjne poprzez złożenie skargi do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, kiedy od zdarzenia upłynie co najmniej 30 dni. Do pisma o wypłatę odszkodowania za odwołany lot należy dołączyć dokumenty poświadczające wydatki, jakie zaistniały z powodu braku opieki od przewoźnika. Jeśli ULC nie uzna reklamacji, wówczas pozostaje ubieganie się o odszkodowanie na drodze administracyjnej lub sądowej. Wówczas pomoc prawników jest wręcz niezbędna. Polecamy w tym zakresie nasze usługi.
W razie odwołania lotu przewoźnik musi zapewnić pasażerom czekającym na lotnisku tzw. bezpłatną opiekę. Powinni oni otrzymać:
Niestety przewoźnicy często uchylają się od swoich obowiązków i nie zapewniają oczekującym opisanych wyżej świadczeń. W takich sytuacjach przydaje się znajomość praw pasażera. Należy być świadomym tego, że linie lotnicze powinny zwrócić podróżującym koszty poniesione w trakcie oczekiwania na samolot. Dlatego warto zbierać paragony i inne poświadczenia wydatków, które były uzasadnione, czyli związane z wyżywieniem i noclegiem albo z zapewnieniem innego środka transportu (pociągu, autokaru, rejsu innych linii lotniczych), jeśli dany przewoźnik nie zorganizował połączenia alternatywnego. Te dokumenty można od razu dołączyć do wniosku na naszej stronie.
Złóż wniosek terazJuż podczas oczekiwania na opóźniony lot warto rozpocząć zbieranie potwierdzenń, które pomogą w późniejszym staraniu się o odszkodowanie czy zwrot pieniędzy. Zalecamy:
W celu organizacji wycieczki lub wczasów za granicą biura turystyczne często wykorzystują loty czarterowe. Uczestnicy takiego rejsu mają te same prawa co osoby, które wybrały regularną ofertę. Jeśli odwołanie lotu to wina linii lotniczych, wówczas podróżujący nie muszą bezpośrednio kontaktować się z przewoźnikiem. To agencja powinna wystąpić w ich imieniu i dopełnić wszelkich formalności. Jednak jak postąpić w sytuacji, w której za problemy z podróżą samolotem odpowiada organizator wycieczki? Co jeśli to on nie dopilnował, aby przewoźnik zapewnił osobom oczekującym na lot właściwą opiekę? Wówczas Klienci powinni zwrócić się z reklamacją do okreslonego biura podróży. Organizator danej imprezy turystycznej ma 30 dni na udzielenie odpowiedzi. Po przekroczeniu tego terminu reklamacja zostaje uznana za zasadną.
Mamy doświadczenie w ubieganiu się o odszkodowania z powodu odwołanej podróży samolotem. Doskonale znamy prawa pasażera oraz obowiązki linii lotniczych, jakie wynikają z międzynarodowych rozporządzeń i regulacji. Wystarczy, że wypełnisz prosty wniosek na naszej stronie, a my przystąpimy do jego bezpłatnej weryfikacji. Postaramy jak najszybciej się z Tobą skontaktować i będziemy na bieżąco informować o postępach w danej sprawie. Pobieramy prowizję tylko w przypadku wygranej – dzięki temu nie narażasz się na ryzyko niepotrzebnych wydatków. Skorzystaj z profesjonalnego wsparcia w celu jak najszybszego uzyskania odszkodowania. Zachęcamy również do podzielenia się powyższymi informacjami z innymi uczestnikami odwołanego lotu.
Z nami czekają Cię 3 kroki aby uzyskać odszkodowanie
- kilka minut na wypełnienie wniosku
Wypełniasz wniosek na naszej stronie
Zajmie Ci to jedynie kilka minut.My indywidualnie weryfikujemy Twój lot
Zgłaszamy wniosek o odszkodowanie do linii lotniczych w Twojej sprawie. Informujemy Cię na bieżąco o postępach.Wypłacamy Ci uzyskane odszkodowanie
Pobieramy prowizję jedynie w przypadku pozytywnej weryfikacji wniosku. Nie ponosisz innych kosztów.W skyhelp jesteś pod dobrymi skrzydłami - dlaczego?
Jeśli decydujesz się na samodzielną walkę
Wypełniasz wniosek w kilka minut
Indywidualne podejście do sprawy
95% szansy na sukces
Bezpłatna weryfikacja wniosku
Szybka wypłata odszkodowania
Brak ryzyka, prowizja jedynie za sukces