baner
Blog

Spóźnienie na samolot – co zrobić?

Co możesz zrobić, gdy nie zdążysz na lotnisko? Czy spóźnienie na samolot wiąże się z dodatkowymi kosztami? Jak odnaleźć się w tym kłopotliwym położeniu oraz czy w tej sytuacji przysługuje Ci odszkodowanie od linii lotniczych? Przeczytaj nasz artykuł, z którego dowiesz się, jak wyjść obronną ręką w takim przypadku.

Na co warto zwrócić uwagę przed zakupem biletu na samolot?

Każdy z przewoźników ma indywidualne zapisy w regulaminach i taryfach określające warunki:

  • anulowania,
  • zmiany,
  • przebukowania biletu.

Dlatego przed jego rezerwacją uważnie przeczytaj informacje na stronie firmy transportowej. Poza tym o szczegóły np. promocyjnej ceny warto zapytać obsługę klienta, ponieważ może okazać się, że taki bilet jest bezzwrotny. To szczególnie ważne, jeśli odległość na lotnisko jest duża i wielce prawdopodobne jest spóźnienie na samolot. Takie okoliczności są realne, gdy uprawiasz turystykę w regionach ze słabo rozwiniętą komunikacją. Wówczas rośnie ryzyko niepunktualnego odjazdu i przyjazdu busa lub autokaru. Podobnie bywa, gdy podróżujesz po kraju autostopem.

Jakie prawa mają podróżni spóźnieni na samolot?

Gdy masz już niemal 100% pewność, że nie dotrzesz na odprawę na wyznaczoną godzinę, to najważniejszy jest spokój. Pamiętaj, że działanie pod wpływem stresu często daje słaby rezultat. Dlatego w takiej sytuacji zadzwoń do biura obsługi klienta. Postaraj się rzeczowo i kulturalnie wyjaśnić okoliczności, w których się znajdujesz i poproś o pomoc. Natomiast gdy już jesteś na lotnisku, niezwłocznie podejdź do pracownika przy bramce. Zawsze jest cień nadziei, że podejmie próbę zatrzymania samolotu przy terminalu. Ma to olbrzymie znaczenie, jeśli czeka Cię lot przesiadkowy. Bywa, że w takich okolicznościach linie lotnicze, za spóźnienie na samolot:

  • anulują rezerwację na dalsze odcinki – dotyczy to również biletu powrotnego,
  • naliczą opłatę manipulacyjną za niewykorzystane miejsce,
  • skierują Cię do kasy celem przeliczenia ceny nowego biletu.

U większości operatorów możesz liczyć na zmianę terminu podróży – na najbliższy lot. Zdarza się, że jeśli są na niego wolne miejsca, to zapłacisz niższą cenę, ale nie jest to żadną regułą. Wszystko zależy od polityki linii lotniczych oraz okoliczności w danej chwili.

Lot tranzytowy czy transferowy?

Okazuje się, że spóźnienie na samolot w trakcie lotu łączonego (transferowego) czy odbywającego się tą samą maszyną (tranzytowego), wiąże się z różnymi konsekwencjami. Ten pierwszy dotyczy sytuacji, gdy w czasie przesiadki zmieniasz przewoźnika na innego. W drugim przypadku pozostajesz na pokładzie tych samych linii lotniczych. Opuszczasz samolot tylko w związku z koniecznością przygotowania go do kolejnego startu i zazwyczaj nie trwa to dłużej niż 2 h. Niewątpliwą zaletą lotu kombinowanego jest atrakcyjna cena. Wadą zaś jest mała ilość czasu potrzebnego na przesiadkę. Co więcej, jeśli zmieniasz w tym momencie usługodawcę, to ten, z którym przyleciałeś, nie odpowiada za:

  • transport z hali przylotów do bramki odlotów,
  • opiekę na lotnisku, gdy wystąpi opóźnienie kolejnego samolotu.

Powyżej wymienione argumenty skłaniają do zastanowienia się nad droższą opcją podróży. Zapewnia ona większy komfort, zwłaszcza jeśli wyjeżdżasz na wakacje z dziećmi. W trakcie opóźnionego tranzytu możesz liczyć na pełne wsparcie ze strony linii lotniczych np. nocleg w hotelu i wyżywienie.

Podróż transferowa – kto za nią odpowiada? 

Na podróż transferową składają się co najmniej dwa loty. W większości przypadków odbywa się to tak, że pasażerowie trafiają najpierw do tzw. hubu – ogromnego lotniska przesiadkowego, a następnie lecą do miejsca docelowego. Najpopularniejsze europejskie lotniska przesiadkowe to: lotnisko Schiphol w Holandii i lotnisko we Frankfurcie. 

Pod względem formalności nie ma tutaj większych różnic w porównaniu do podróży bezpośredniej. Najpierw należy przejść przez odprawę biletowo-bagażową. Pasażer otrzymuje jednak dwie karty pokładowe. Jeśli nie ma opcji wydruku karty na drugą część lotu, to na lotnisku przesiadkowym pasażer musi się zgłosić do punktu transferowego w celu jej odebrania.   

Linie lotnicze mają dokładną wiedzę, który pasażer będzie się przesiadać na danym lotnisku, a który dotarł na miejsce docelowe. Przewoźnicy układają w ten sposób plan lotów, aby przesiadka odbyła się w możliwie jak najkrótszym czasie. 

Pamiętaj, że w podróży transferowej bagaż jest nadawany tylko na pierwszym lotnisku. W trakcie przesiadki nie ma konieczności jego ponownego nadawania. 

W przypadku lotu transferowego za prawidłowość podróży odpowiada przewoźnik na lotnisku wylotu. Jeśli pasażerowie spóźnią się na drugi lot, to opiekę powinna zapewnić im pierwotna linia. Nie ma znaczenia, czy opóźnienie jest wynikiem np. złych warunków atmosferycznych czy zbyt krótkiego czasu przewidzianego na przesiadkę. Przewoźnik w takiej sytuacji musi zaproponować najbliższy rejs do miejsca docelowego. 

Jeżeli czas przewidziany na przesiadkę jest krótki, to nierzadko przy wyjściu z samolotu na pasażerów danego lotu czekają pracownicy portu lotniczego. Ich zadaniem jest szybkie doprowadzenie podróżnych do bramki przesiadkowej. 

Pamiętaj, że umowa z linią lotniczą na podróż transferową zawierana jest na całą trasę. To oznacza, że jeśli na etapie Twojej podróży dojdzie do znacznego opóźnienia, a przewoźnik nie dowiezie Cię na czas do miejsca docelowego, to masz prawo żądać odszkodowania. 

Spóźnienie się na przesiadkę – co robić? 

Jeśli Twój lot odbywał się do kraju lub z kraju należącego do Unii Europejskiej i spóźniłeś się na lot przesiadkowy? 

  • Sprawdź, czy bilety na wszystkie loty zostały zakupione w ramach jednej rezerwacji – tylko wówczas masz prawo ubiegać się o odszkodowanie. 
  • Upewnij się, czy opóźnienie wyniosło ponad 3 godziny – liczy się opóźnienie na miejscu docelowym. 
  • Dowiedz, jaka dokładnie była przyczyna opóźnienia lotu

Linia lotnicza powinna podać konkretny powód. Problemy operacyjne czy zagrożenie bezpieczeństwa to zbyt ogólne terminy, dlatego w razie takiej odpowiedzi ze strony przewoźnika poproś o więcej szczegółów. 

Jeśli przyczyną opóźnienia są tzw. wyjątkowe okoliczności, czyli np. niekorzystne warunki atmosferyczne, to wówczas Twój lot nie będzie się kwalifikował do odszkodowania. Rekompensatę za spóźnienie się na lot przesiadkowy uzyskasz wtedy, kiedy linia lotnicza miała realny wpływ na tą sytuację. 

Co zrobić, jeśli opóźnienie lotu z przesiadką miało miejsce na terenie Stanów Zjednoczonych? Przypomnijmy, że generalnie na trasach krajowych pasażerowie nie są chronieni w przypadku utraconych połączeń. Jeśli jednak jeden z etapów Twojego lotu łączonego odbywał się w Europie, to możesz wnioskować o odszkodowanie. Gromadź wówczas wszystkie dokumenty związane z podróżą, w tym kartę pokładową.  

Przykładowo, lot łączony z Europy do Stanów Zjednoczonych, który jest obsługiwany przez amerykańską linię lotniczą może się kwalifikować do uzyskania odszkodowania – jeśli opóźniony był pierwszy etap podróży, czyli lot z Unii Europejskiej do USA. 

Natomiast, w sytuacji gdy opóźniony lot odbył pomiędzy miejscami na terenie Stanów Zjednoczonych to nie przysługuje Ci rekompensata na mocy rozporządzenia WE 261 – nawet, jeśli lot z przesiadką jest obsługiwany przez jedną linię lotniczą i a bilety zostały zakupione w ramach jednej rezerwacji. 

Pamiętaj, że amerykańskie linie lotnicze nie są w żaden sposób zobligowane do jakiejkolwiek pomocy pasażerom w razie opóźnień lotów krajowych. Możesz jednak negocjować z przewoźnikiem – szczególnie, jeśli jesteś stałym jego klientem. 

Kiedy przysługuje Ci odszkodowanie za opóźniony lot?

Masz prawo wystąpić o rekompensatę finansową, gdy usługa nie zostanie wykonana lub będzie odbiegała od zapisów umowy. Dlatego, gdy samolot jest opóźniony z winy przewoźnika, to przysługuje Ci odszkodowanie od linii lotniczych. W takiej sytuacji przeanalizuj, który scenariusz jest dla Ciebie najkorzystniejszy. Jakimi wariantami dysponujesz?

  1. Odstąpienie od umowy po upływie min. 5 h od planowanego odlotu. Zwracasz się wówczas o zwrot równowartości biletu i miejsce na pokładzie samolotu powrotnego. Dotyczy to sytuacji, w której dotarłeś do celu za późno i nie możesz zrealizować swoich planów związanych z podróżą np. spotkanie służbowe, konferencja itp.;
  2. Pełna opieka od linii lotniczych. Odszkodowanie niekiedy przybiera formę poza finansową i obejmuje zapewnienie posiłków i noclegu. Dodatkowo firma zajmuje się transportem do i z hotelu na lotnisko. Poza tym będziesz na bieżąco informowany o rozwoju sytuacji przez biuro obsługi klienta.

W jakiej wysokości otrzymasz odszkodowanie za opóźniony lot?

O tym, jak duże będzie zadośćuczynienie, decyduje kilka czynników, do których należą m.in.

  • odległość przelotu – jeśli wynosi ona poniżej 1500 km, to na Twoje konto powinna wpłynąć kwota 250 euro. Powyżej 1500 a poniżej 3500 km na trasie w UE obliguje linie lotnicze do odszkodowania równego 400 euro. W innych przypadkach możesz uzyskać nawet 600 euro,
  • czas opóźnienia samolotu liczony jako różnica między planowaną a faktyczną godziną przylotu – jeśli wynosi ona do 3 h, to przewoźnik może obniżyć kompensatę o połowę.

Podsumowanie

Na zakończenie chcemy podzielić się z Tobą jeszcze kilkoma cennymi informacjami. Pamiętaj, że spóźnienie na samolot wbrew pozorom nie należy do sporadycznych przypadków. Dlatego zachowaj spokój i poszukaj pomocy wszędzie tam, gdzie tylko jest to możliwe. Będąc na wakacjach, postaraj się nie wydawać wszystkich zabranych pieniędzy lub weź ze sobą kartę kredytową. Mogą się one przydać na wykupienie nowej rezerwacji. Powodzenia!

Czytaj naszego bloga
Te artykuły mogą Cię zainteresować

Znajdziesz tutaj wiele wskazówek, dzięki którym dobrze przygotujesz się do podróży ale również będziesz znać swoje prawa w przypadku zakłóconego lotu.

placeholder-image
książka ikona

Prawa pasażerów – co musisz wiedzieć?

Prawa pasażerów – co musisz wiedzieć?

Co możesz zrobić, gdy nie zdążysz na lotnisko? Czy spóźnienie na samolot wiąże się z dodatkowymi kosztami? Jak odnaleźć się w tym kłopotliwym położeniu oraz czy w tej sytuacji przysługuje Ci odszkodowanie od linii lotniczych? Przeczytaj nasz artykuł, z którego dowiesz się, jak wyjść obronną ręką w takim przypadku.

placeholder-image
książka ikona

Odszkodowanie za opóźniony lot. Sprawdź, ile Ty możesz otrzymać!

Odszkodowanie za opóźniony lot. Sprawdź, ile Ty możesz otrzymać!

Co możesz zrobić, gdy nie zdążysz na lotnisko? Czy spóźnienie na samolot wiąże się z dodatkowymi kosztami? Jak odnaleźć się w tym kłopotliwym położeniu oraz czy w tej sytuacji przysługuje Ci odszkodowanie od linii lotniczych? Przeczytaj nasz artykuł, z którego dowiesz się, jak wyjść obronną ręką w takim przypadku.

placeholder-image
książka ikona

Odszkodowanie za odwołany lot. Co zrobić, aby je otrzymać?

Odszkodowanie za odwołany lot. Co zrobić, aby je otrzymać?

Co możesz zrobić, gdy nie zdążysz na lotnisko? Czy spóźnienie na samolot wiąże się z dodatkowymi kosztami? Jak odnaleźć się w tym kłopotliwym położeniu oraz czy w tej sytuacji przysługuje Ci odszkodowanie od linii lotniczych? Przeczytaj nasz artykuł, z którego dowiesz się, jak wyjść obronną ręką w takim przypadku.

placeholder-image
książka ikona

Overbooking – jak uzyskać odszkodowanie za odmowę wejścia na pokład?

Overbooking – jak uzyskać odszkodowanie za odmowę wejścia na pokład?

Co możesz zrobić, gdy nie zdążysz na lotnisko? Czy spóźnienie na samolot wiąże się z dodatkowymi kosztami? Jak odnaleźć się w tym kłopotliwym położeniu oraz czy w tej sytuacji przysługuje Ci odszkodowanie od linii lotniczych? Przeczytaj nasz artykuł, z którego dowiesz się, jak wyjść obronną ręką w takim przypadku.