baner
Blog

Upadłość biura podróży 2022 – jak postępować?

Upadłość biura podróży jest prawdziwym koszmarem każdego turysty, niezależnie od tego, czy jest on już na swoim wymarzonym urlopie, czy dopiero się na niego wybiera. Szczególne wątpliwości budzi fakt odzyskania wpłaconych pieniędzy. Na szczęście jest na to prosty sposób.

Bankructwo biura podróży w trakcie wakacji – co robić?

Nic nie potrafi zepsuć urlopu tak, jak informacja o tym, że w trakcie jego trwania biuro podróży, pod którego jesteśmy opieką, postanawia ogłosić swoją upadłość

Turyści zastanawiają się, co zrozumiałe, czy wrócą do kraju bez żadnych komplikacji. 

Obawy są jednak bezpodstawne, ponieważ na wypadek takich sytuacji chronieni są oni przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, w skrócie — TFG. Działa on przy Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym. 

Gdy biuro podróży staje się niewypłacalne, o bezpieczeństwo jego klientów zaczyna dbać właśnie TFG. Co to oznacza w praktyce? Otóż jeżeli touroperator nie będzie mógł pokryć sumy kosztów podróży powrotnej turystów do kraju, wówczas zrobi to Turystyczny Fundusz Gwarancyjny.

Z kim się skontaktować?

Przede wszystkim turysta po uzyskaniu informacji o tym, że biuro podróży ogłosiło upadłość, musi natychmiast skontaktować się z rezydentem, który jest swego rodzaju pośrednikiem pomiędzy touroperatorem a klientem.

Do jego zadań należeć będzie ustalenie wszelkich szczegółów dalszego postępowania. Co jednak gdy i w tym przypadku urlopowicz nie uzyska oczekiwanej pomocy?

Gdy rezydent nie spełni swojego zadania, pomocny okaże się kontakt z marszałkiem województwa, w którym zarejestrowane została siedziba biura podróży. Można zrobić to samodzielnie, a warto, ponieważ obowiązkiem marszałka województwa jest w takich wypadkach zorganizowanie turystom powrotu. 

Ponadto to właśnie on zajmuje się wydawaniem zaleceń dla TFG. Nie warto również zapominać o ambasadzie kraju czy o konsulacie. 

Zwrot kosztów tylko za część pobytu

Bywa i tak, że przebieg turnusów turystycznych jest kontynuowany mimo ogłoszenia upadłości biura podróży podczas ich trwania. 

Jednakże w sytuacji kiedy pobyt zostaje przerwany, klienci mają prawo ubiegać się o zwrot pieniędzy za niewykorzystaną część wycieczki. Warto mieć się na baczności, ponieważ coś takiego nierzadko miało miejsce w przeszłości. 

Upadłość biura podróży przed wyjazdem – jak odzyskać swoje pieniądze?

Równie problematyczną kwestią jest ogłoszenie przez biuro podróży bankructwa jeszcze przed planowanym pobytem, gdy turysta zdążył już go opłacić. Prawo stoi po stronie klienta, umożliwiając mu ubieganie się o zwrot uiszczonych kosztów. Jak zatem odzyskać pieniądze?

O sposobach na odzyskanie należności przeczytasz w artykule: Jak odzyskać pieniądze od dłużnika?


Zakładając, że klient upadłego biura zapłacił za całą wycieczkę z góry bądź wpłacił zaliczkę o równowartości wyższej niż 10%, touroperator zobowiązany jest pisemnie poinformować o sposobach na ubieganie się o zwrot kosztów. 

Co ważne, biura podróży powinny być w posiadaniu specjalnego budżetu na wypadek niewypłacalności. 

Firma windykacyjna

Na szczęście turyści, którzy twarzą w twarz mierzą się z problemem tego typu, mogą liczyć na pomoc kancelarii czy firm, które specjalizują się w windykacji długów

Takie działania są skuteczne, ponieważ podmioty te doskonale odnajdują się nawet w najtrudniejszych sprawach, dzięki doświadczeniu i wysokiej kompetencji. Nie warto też zwlekać z windykacją należności, ponieważ im szybciej rozpoczniemy proces, tym mamy większe szanse na powodzenie. 

Procedura odzyskania pieniędzy odbywa się w pierwszej kolejności poprzez tzw. windykację miękką, na której z założenia opiera się windykacja polubowna

Biorąc pod uwagę rodzaj zadłużenia i to, kto jest dłużnikiem, postępowanie może wyglądać w następujący sposób:

  • firma windykacyjna wzywa do zapłaty ubezpieczyciela biura podróży albo jego gwaranta za pomocą wniosku z żądaniem zwrotu pieniędzy. Informację o tym, kto pełni taką funkcję, turysta może znaleźć w Centralnej Ewidencji i Wykazów w Turystyce. Firma do wniosku potrzebuje jednak załączyć kopię dowodu wpłaty, a także umowę, z której wynikło dane świadczenie,
  • firma windykacyjna oczekuje na udzielenie odpowiedzi zazwyczaj do 30 dni, choć w niektórych przypadkach ubezpieczyciel czy gwarant mają nawet do 90 dni na odpowiedź,
  • w ostatnim etapie pozostaje oczekiwać na zwrot środków. Samą dyspozycję oddania pieniędzy turystom w ramach opłacenia wycieczki, która się nie odbyła, wydaje wspomniany wcześniej marszałek województwa przypisany do właściwej siedziby biura podróży. Po otrzymaniu decyzji ubezpieczyciel lub gwarant biura podróży ma 30 dni na zwrócenie kosztów, poniesionych przez klienta. 
Czytaj naszego bloga
Te artykuły mogą Cię zainteresować

Znajdziesz tutaj wiele wskazówek, dzięki którym dobrze przygotujesz się do podróży ale również będziesz znać swoje prawa w przypadku zakłóconego lotu.

placeholder-image
książka ikona

Powstał nowy Ranking Kancelarii Odszkodowawczych

Powstał nowy Ranking Kancelarii Odszkodowawczych

Upadłość biura podróży jest prawdziwym koszmarem każdego turysty, niezależnie od tego, czy jest on już na swoim wymarzonym urlopie, czy dopiero się na niego wybiera. Szczególne wątpliwości budzi fakt odzyskania wpłaconych pieniędzy. Na szczęście jest na to prosty sposób.

placeholder-image
książka ikona

Prawa pasażerów – co musisz wiedzieć?

Prawa pasażerów – co musisz wiedzieć?

Upadłość biura podróży jest prawdziwym koszmarem każdego turysty, niezależnie od tego, czy jest on już na swoim wymarzonym urlopie, czy dopiero się na niego wybiera. Szczególne wątpliwości budzi fakt odzyskania wpłaconych pieniędzy. Na szczęście jest na to prosty sposób.

placeholder-image
książka ikona

Odszkodowanie za opóźniony lot. Sprawdź, ile Ty możesz otrzymać!

Odszkodowanie za opóźniony lot. Sprawdź, ile Ty możesz otrzymać!

Upadłość biura podróży jest prawdziwym koszmarem każdego turysty, niezależnie od tego, czy jest on już na swoim wymarzonym urlopie, czy dopiero się na niego wybiera. Szczególne wątpliwości budzi fakt odzyskania wpłaconych pieniędzy. Na szczęście jest na to prosty sposób.

placeholder-image
książka ikona

Odszkodowanie za odwołany lot. Co zrobić, aby je otrzymać?

Odszkodowanie za odwołany lot. Co zrobić, aby je otrzymać?

Upadłość biura podróży jest prawdziwym koszmarem każdego turysty, niezależnie od tego, czy jest on już na swoim wymarzonym urlopie, czy dopiero się na niego wybiera. Szczególne wątpliwości budzi fakt odzyskania wpłaconych pieniędzy. Na szczęście jest na to prosty sposób.